خواب راحت چه راه هایی دارد ؟ چرا باید بتوانیم راحت بخوابیم ؟ اختلالات خواب چیست ؟ چه چیز هایی باعث اختلال در روند خواب می شود ؟ پاسخ با این سئوالات را در این نوشته خواهید دانست .

ما در این نوشته ابتدا لازمه خواب خوب برای زنگی بهتر را توضیح داده سپس به بررسی اختلالات خواب و دلایل آن می پردازیم و در پان 5 توصیه برای یک خواب راحت را با شما درمیان خواهیم گذاشت . 

خواب راحت و عمیق ، لازمه حرکت دوباره 

good sleep

امروزه خواب راحت در این دنیای پر از استرس برای بسیاری شبیه به یک موضوع دست نیافتنی شده است . چراکه استرس ها و اضطراب های روزانه فرصت خواب خوب و عمیق را گاهی از برخی از انسان ها می گیرد . 

خواب خوب و عمیق و به دور از دغدغه امروز لازمه یکی زندگی خوب است . ریکاوری و بازگشت انرژی بسیاری از خستگی ها روزانه با یک خواب خوب و عمیق تامین می شود . 

نمی شود از یک زندگی خوب خواب خوب و عمیق را جدا کرد . اگر جدا کنی آن زندگی دیگر برای کسی کامل نخواهد بود . 

اختلالات خواب 

گاهی اوقات به هم خورد برنامه خواب و درست نخوابیدن به دلایل مختلف مانند سفر ، بیماری و استرس است که به مرور زمان برطرف می شود . اما گاهی این موضوع آنقدر فراتر می رود زندگی روزانه را تحت تاثیر قرار می دهد . آنجاست که پای اختلال در خواب به میان می آید . 

معمولا خواب مفید برای استراحت مغز و بازگشت انرژی 6-8 ساعت در طول شبانه روز است . وقتی این میزان کم یا زیاد شده و یا به طور کلی به هم بریزد مشکلات ناشی از اختلالات خواب وارد زندگی روزمره می شود .

زیاد خوابیدن ، کم خوابیدن ، عدم خواب عمیق و پریدن از خواب و و به دشواری خوابیدن از مصادیق اختلالات خواب هستند که می تواند یک فرد را آزار دهد .

کمبود خواب در طول روز می تواند بر خلق و خوی یک فرد تاثیر منفی گذارد و به اصطلاح کل روز او را خراب کند . 

 

پیشنهاد می شود این مطلب را هم بخوانید :

خواص فراورده های زنبور عسل برای سلامتی بدن

علل اختلال در خواب 

اختلالات خواب

همیشه به وجود آمدن هر اختلالی علتی دارد . در این بخش 4 دلیل اصلی برای به وجود آمدن مشکل در یک خواب راحت و خوب را ارائه می کنیم . 

1- استرس و اضطراب 

همیشه استرس و اضطراب یک پای بیماری های روانی بوده و هست . امروزه پدیداری عوارض استرس و اضطراب در خواب ها مانند کابوس و در خواب حرف زدن بر کسی پوشیده نیست . این اثرات منفی می تواند با کاهش استرس و اضطراب کمتر شوند . 

2- تکرر ادرار شبانه 

تکرر ادرار در زمان هایی که باید متعلق به خواب باشد می تواند در روند یک خواب خوب اختلال قابل توجهی ایجاد کند . دلیل تکرر ادرار در کودکان یا بزرگسالان هر چه که باشد برای یک خواب خوب باید درمان شود . 

3- مشکلات تنفسی

مشکلات تنفسی به هر شکلی می تواند باعث اختلال در خواب شود . تنگی نفس و عدم تنفس درست به هر شکلی می تواند روند یک خواب خوب را با مشکل مواجه کند . 

4- درد های زیاد در بدن 

درد زیاد در بدن و به خصوص مفاصل و دندان گاه بسیار زیاد و غیر قابل تحمل می شود . این درد ها اگر به شب و موقع خواب تعمیم یابد در روند یک خواب خوب مشکل زیادی ایجات می کند و خواب راحت را از چشمان می رباید . 

5 توصیه برای یک خواب راحت

واقعیت را بخواهید خواب راحت آنقدرها هم سخت نیست و گاهی اوقات با برخی تغییرات کوچک در رفتار یا محل خوابمان می توان یک خواب خوب را به خودمان هدیه بدهیم  .

اگر بخواهیم 5 نکته خوب برای یک خواب راحت را بگوییم می توان به موارد زیر اشاره کرد . 

1- دوش آب گرم 

سعی کنید 4 ساعت قبل خواب یک دوش آب گرم بگیرید . این موضوع می تواند به خواب شبانه شما کمک بسیار زیادی کند . 

2- پیاده روی کوتاه و سبک 

پیاده روی و ورزش سبک هر روز غروب می تواند برای خواب شما بسیار مفید باشد و باعث شود به خواب عمیق فرو روید . اما دقت داشته باشید که این پیاده روی بسیار معمولی و راحت و غیر سنگین است . مثل پیاده روی در اططراف آپارتمان خود . 

3- استفاده از تکنیک های آرامشی

امروزه به این نتیجه رسیده اند که یکی از دلایل بی خوابی این است که افراد رو خوابیدن تمرکز زیادی می کنند و خیلی به خود فشار می آورند که زودتر بخوابند . 

این کار نه تنها باعث خواب نمی شود بلکه هر چه بیشتر تلاش می کنید بیشتر نمی توانید بخوابید . 

سعی کنید از تکنیک هایی مثل شمارش معکوس استفاده کنید . مثلا از 1000 شروع کنید 7 تا 7 تا به صورت معکوس تا به 0 برشید . 

4- اتاق و بستر خواب دفتر کار نیست 

هر کاری به جز خوابیدن و آمیزش جنسی دارید قبل از خواب و بیرون از اتاق خواب انجام دهید . موقع خواب با گوشی تلفن ور نروید و فقط سعی کنید آرامش داشته باشید 

5- در این زمان قهوه نخورید 

نوشیدنی کافئین دار

دوستان از ساعت حدود 3 بعد از ظهر به بعد قهوه نخورید . این موضوع را برای یک خواب راحت جدی بگیرید . قهوه یا هر ماده کافئین داری شبیه به آن که به عنوان محرک شناخته می شود نباید از بعد از ظهر به بعد استفاده شود . این کار برای داشتن یک خواب راحت خوب است . 

کلام آخر :

به دست آوردن راه هایی برای خواب راحت یکی از موضوعاتی است که بسیاری به دنبال آن هستند . خواب بهترین وسیله برگرداندن انرژی صرف شده در طول روز است . اگر به هر دلیلی این موضوع دچار اختلال شود می تواند زندگی روزمره یک نفر را به هم بریزد . 

ما در این نوشته 5 توصیه برای یک خواب راحت را به شما معرفی کردیم . شما با استفاده از این 5 روش می توانید شانس یک خواب راحت و خوب را برای خود داشته باشید .