مواد غذایی پایین اورنده قند خون چه چیزهایی هستند ؟ دیابت چه ویژگی هایی دارد ؟ دمنوش های پایین اورنده قند خون چه چیزهایی هستند ؟ چه لبنیاتی می تواند به پایین اوردن قند خون کمک کند ؟ 
اگر شما هم به دنبال پاسخ این پرسش ها هستید تا پاین این نوشته به آن ها پی خاهید برد . ما در این نوشته ابتدا توضیح مختصری از دیابت و عوارض ناشی آن به شما ارائه می کنیم و سپس 7 نوع ماده غذایی را برای کاهش و کنترل قند خون به شما معرفی می کنیم . 


دیابت چیست ؟

دیابت چیست


برای تعریف دیابت بهتر است سری به سایت پژوهشکده غدد درون ریز بزنیم . در این سایت در تعریف دیابت آمده است   :


"بیماری است که در آن مقدار ترشح انسولین کمتر از میزان لازم برای طبیعی نگهداشتن قند خون است. انسولین ماده ای است که در بدن تمام افراد طبیعی توسط بخشی از غده لوزالمعده ساخته و به داخل جریان خون ریخته می شود. این ماده در سوخت و ساز مواد نشاسته ای و قندهای ساده و در نتیجه تنظیم قند خون نقش مهمی دارد؛ بنا بر این کاهش نسبی آن در جریان دیابت، منجر به افزایش قند خون می شود که در صورت عدم کنترل وتنظیم آن در حد مناسب منجر به ضایعات جبران ناپذیر در قسمتهای مختلف بدن می شود. منظور از کاهش نسبی انسولین اینست که یا ترشح انسولین از لوزالمعده کاهش می یابد و یا اثربخشی آن در بدن کم می شود؛ یعنی بهر حال مقدار کافی انسولین در بدن وجود ندارد."

 


دیابت ، بلایی گاه خانمان سوز


امروزه دیابت و به عبارتی قند خون یکی از بیماری های بسیار خطرناک سطح جامعه است . این خطر از موضوع می تواند سر چشمه بگیرد . اول اینکه بیماری دیابت معمولا علامت خاصی ندارد که قطع به یقین بگوییم به دلیل وجود این علامت این فرد قند خون بالایی دارد . و دوم اینکه متاسفانه حدود 50 درصد از مبتلایان به دلیل همین بی علامتی از بیماری خود آگاه نیستند. 
همین بی آگاهی نیز باعث می شود که عوارض خطرناکی گریبانگیر این افراد شود . از بیماری های قلبی و نارسایی های کلیه گرفته تا بیماری های اعصاب و حتی قطع عضو و در برخی موارد متاسفانه مرگ . 
پس باید در کنترل این بیماری بسیار دقت کرد .

 
 بهترین مواد غذایی برای پایین آوردن قند خون

 
در این بین گشتن به دنبال قویترین پایین اورنده قند خون برای افرادی که از بیماری خود اطلاع دارند و مشغول کنترل آن هستند کاری بسیار مهم و حیاتیست . 
امروزه برای کنترل و مهار این بیماری از روش های فراوانی استفاده می کنند که این روش ها هم شامل روش های دارویی است که توسط پزشک به صورت داروی شیمیایی تجویز می گردد و هم استفاده از مواد غذایی که برای پایین اوردن قند خون بسیار مفید هستند . 
حال این مواد غذایی از دمنوش ها و لبنیات خاص گرفته تا ادویه پایین اورنده قند خون و گیاهان دارویی . 
در این بخش از این نوشته از همه این موارد 7 ماده غذایی را که برای پایین آوردن قند خون مفید است برای شما ارائه می کنیم . 


1.    ادویه پایین اورنده قند خون : زنجبیل

زنجبیل


در پرتال قلب سالم در مورد این ادویه بسیار مفید اینگونه آمده است :


"این ادویه به خاطر تاثیر بر هضم و جذب، اثرات ضدالتهابی و ضدتهوعی معروف است. زنجبیل باعث بهبود حساسیت به انسولین، کاهش اکسیداسیون و بهبود کلسترول نیز می‌ گردد. زنجبیل در کنترل طولانی‌ مدت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است. جینجرول، یکی از فعال‌ترین ترکیبات موجود در زنجبیل، می‌ تواند برداشت گلوکز را توسط سلول‌های عضلانی بدون نیاز به انسولین افزایش دهد و بنابراین در تنظیم و کنترل قند خون موثر است ".


زنجبیل یک ادویه بسیار خوب برای مهار و کنترل قند خون است . 


2.    لبنیات پایین اورنده قند خون : شیر شتر


شیر شتر البته بدون فراوری و به صورت خام به دلیل وجود مواد شبه انسولین در آن تا 30 درصد می تواند مصرف انسولین را در افراد کاهش دهد . 
3.    دمنوش پایین اورنده قند خون : دمنوش دارچین 
ترکیبات موجود در دارچین می تواند باعث پخش شدن قند در جریان خون شود و از این طریق به کنترل و مهار قند خون کمک کند . 


4.    عرق پایین اورنده قند خون :عرق شنبلیه 


این عرق از این گیاه بسیار مفید برای کنترل قند خون و فشار خون بالا و همچنین کلسترول مفید است . روزی یکه استکان عرق شنبلیه بعد از غذا و با معده پر برای کاهش قند خون می تواند بسیار مفید باشد . 


5.    گیاه پایین آورنده قند خون : بابونه

بابونه پایین اورنده قند خون


ترکیبات بابونه می تواند باعث کاهش قند خون و پیشگیری از عوارض دیابت بر روی کبد می شود . استفاده از چای بابونه علاوه بر آرامش و رفع خستگی در کنترل دیابت نیز موثر است . 


6.    گیاه  پایین اورنده قند خون : شوید

از جمله خواص شگفت انگیز گیاهان برای سلامت بدن کنترل و پیشگیری از دیابت است .
این گیاه بسیار مفید که معمولا در سبزی هحیاط بسیاری از ما وجود دارد خاصیت ضد دیابتی از خود نشان می دهد و در کنترل و مهار قند خون مفید است . 


7.    دمنوش پایین اورنده قند خون : دارچین


دمنوش دارچین یکی از مفیدترین دمنوش ها برای کنترل قند خون است . این ماده غذایی گرمیانه خاصیت آنتی اکسیدانه و ضد میکروبی دارد و می تواند با مقاومت در برابر انسولین مبارزه کند . یعنی مقاومت بدن در برابر انسولین را کاهش می دهد و از این طریق به مهار قند خون کمک شایانی می کند . 


کلام آخر :


گاهی برخی بیماری ها هستند که برای خوب شدنشان انسان به هر دری می زند . دلیلش هم آگاهی از عوارض آن است . دیابت و قند خون از همان جمله بیماری هاست . 
دیابت امروزه به تنهایی توانسته بسیاری را به عوارض خطرناکی دچار کند و حتی خیلی ها را به کام مرگ بکشاند . 
بیماری های نارسایی کلیه ، سکته های قلبی ، من بینایی و نابینایی و ... تنها بخشی از عوارض وحشتناک این بیماری خانمان سوز است . 
اما خبر خوبی نیز در این وادی وجود دارد که این بیماری را در مراحل اولیه به شرط تشخیص درست توسط پزشک می شود کنترل و مهار کرد .  کنترل این بیماری هم از طریق داروی های شیمایی صورت می گیرد و هم می تواند در مراحل اولیه با مواد غذایی پایین اورنده قند خون کنترل یابد . 

یا مگر می شود تاثیر میوه ها از جمله تاثیر سیب برای سلامتی بدن از جمله دیابت را انکار کرد ؟
ما در این نوشته 7 ماده غذایی را در انواع مختلف به شما معرفی کردیم که در کنترل و مهار قند خون می توانند بسیار مفید باشند .