بهترین مواد غذایی برای پایین آوردن فشار خون بالا چه چیز هایی هستند ؟ فشار خون چیست و علائم آن چه چیز هایی هستند؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سئوالات هستید حتما این نوشته را تا پایان مطالعه کنید . ما در این نوشته ابتدا به بررسی مختصر فشار خون می پردازیم و سپس 5 ماده غذایی را برای پایین آوردن و کنترل فشار خون معرفی می کنیم . 

فشار خون ، معروف به قاتل خاموش 

فشار خون قاتل خاموش

سال های سال است که فشار خون بالا به عنوان یک بیماری شناخته و به آن پرداخته شده است . فشار خون بالا اما بیماری مرموزی است . بیماری که در بدن یک نفر وجود دارد ولی او از آن آگاه نیست . این بی آگاهی به ضررش تمام شده و به یکباره دچار عوارض ناشی از فشار خون بالا می گردد . 

عوارض بیماری فشار خون بالا به قدری خطرناک است که در بسیاری از مواقع به مرگ ختم می شود . 

از همه اینها وحشتناک تر اینکه سالانه حدود 100 هزار ایرانی بر اثر فشار خون بالا وعوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهند . این عدد در سطح دنیا به 150 میلیون می رسد . 

همه این ها نشان از اهمیت پرداختن به فشار خون و جدی گرفتن آن را را صد چندان می کند . 

بیماری مرموزی که به دلیل همین مرموز بودن و بی علامت بودنش به عنوان قاتل خاموش از آن یاد می شود . الحق که این اسم چقدر برازنده این بیماری است . 

علائم فشار خون بالا

علائم احتمالی فشار خون

هنوز کسی به علت فشار خون بالا به طور قطعی پی نبرده است و علائم وجود آن نیز هیچ وقت قطعی نبوده است . اما نشانه و علائم غیر قطعی وجود دارد که برخی از آن ها در این جا ذکر می کنیم :

1. گیجی و خستگی بالا

2. مشکلات تنفسی 

3. وجود خون در ادرار

4. مشکلات بینایی

5. تپش قلب نامنظم 

همه این اعلائم امکان وجود در صورت بالا بودن فشار دارند و هیچ کدام قطعی نیستند . 

با مشاهده به پزشک مراجعه کنید . 

بهترین راه برای دانستن اینکه فشار خون بالا دارید یا نه گرفتن آن با فشار سنج است که برای اولین بار بهتر است توسط پزشک تشخیص داده شود . 

راه های کنترل فشار خون بالا 

در این میان هستند راه هایی که می توان با کمک آن ها فشار خون را کنترل کرد . از کنترل و درمان های دارویی که توسط پزشک تجویز می شود تا استفاده از غذاهایی که می تواند به پایین آوردن فشار خون کمک کند . همچنین پرهیز از مواد غذایی که می توان فشار خون بالا تشدید کند . 

5 ماده غذایی پایین آورنده فشار خون 

غذاهای پایین آورنده فشار خون

استفاده از مواد غذایی برای پایین آوردن فشار خون می تواند یکی از بهترین راه ها برای کنترل این بیماری مرموز باشد . در این بخش 5 ماده غذایی که همه شما می شناسید ولی گاه از کنار آن به راحتی عبور می کنید برای کنترل و پایین آوردن فشار خون کمک کننده هستند به شما معرفی می کنیم.

1.  استفاده از ماهی چرب

برخی از ماهی ها مانند ماهی سالمون که جزو ماهی های استخوانی محسوب می شوند با منبع کلسیمی که در ترکیبات خود دارند می توانند به پایین آمدن و کنترل فشار خون خون کمک کنند . 

در این رابطه در سایت دکتر محمدحسین نجفی آمده است :

دیگر منبع خوب کلسیم، ماهی های استخوانی از جمله ماهی سالمون یا ساردین هستند. ماهی های روغنی مانند ماهی ساردین و خال مخالی نیز سرشار از امگا۳ هستند. امگا ۳ نوعی اسید چربی است که به بهبود سلامت قلب کمک می کند. تحقیقات روی مکمل های روغن ماهی نشان می دهند که این ماده می تواند فشار خون را پایین بیاورد، به ویژه اگر فشار خون بالای شما، متوسط یا شدید باشد.

2. بلغور جو دو سر برای پایین آوردن فشار خون بالا 

بلغور جو دوسر با منبع سرشار از فیبری که در خود دارد می تواند به وزن سالم و ایده آل و کنترل فشار خون کمک کند . پختن آن با آب و شیر کم چرب صورت بگیرد . همچنین جایگزینی شیره افرا یا شکر قهوه ای با کشمش یا موز برای شیرین کنندگی صورت بگیرد. 

3- چغندر

آب چغندر حاوی ترکیب فعالی درون خود به نام نیترات معدنی است . محققان طی تحقیقاتی نتیجه گرفتند نیترات معدنی موجود در آب چغندر باعث کاهش فشار خون سیستولیک می شود . 

4. مصرف انواع توت برای پایین آوردن فشار خون 

رنگدانه هایی که در خانواده توت ها مانند بلوبری و توت سیاه وجود دارد حاوی ماده ای به نام آنتو سیانین هستند که ترکیبی طبیعی برای پایین آوردن فشار خون و بهبود سلامت قلب است و به دیواره رگ ها خاصیت ارتجاعی بیشتری می دهد . 

5. انار : پایین آورنده فشار خون 

مصرف منظم آب انار می تواند به بهبود و کاهش فشار خون بالا کمک کند . البته بهتر است آب انار طبیعی بوده و فاقد مواد افزودنی باشد . در این صورت باید مراقب مواد افزودنی آن باشد . با توجه به اینکه میوه ها موقع آبگیری فیبر خود را ازدست می دهند سعی کنید میزان فیبر مورد نیاز بدن را با غذاهای دیگر جبران کنید . 

کلام آخر 

فشار خون بالا از جمله بیماری های خطرناکی است که سازمان بهداشت جهانی یکی از اهداف خود را بهبود آن در کل دنیا قرار داده است . تا جایی که یک روز در کل سال را به عنوان روز جهانی فشار خون نامیده است تا اهمیت این موضوع را نشان دهد . 

اما وظیفه ما در قبال فشار خون دانستن وضعیت خود و تا حدودی اطرافیان مانند پدر و مادر است . 

ما باید بتوانیم کنترل فشار خون بالا را یاد بگیریم . کنترل فشار خون بالا بسیار مهم است . ما در این نوشته 5 ماده غذایی را برای کاهش و کنترل فشار خون بالا معرفی کردیم که با مصرف مستمر و پیوسته هر کدام می توانید فشار خون خود را کنترل کنید .