دیابت چیست ؟ چند نوع بیماری دیابت وجود دارد ؟ علائم بیماری دیابت چیست و چه کسانی مستعد ابتلا به بیماری دیابت هستند ؟

پاسخ به این سئوالات را در این نوشته خواهید یافت . ما در این پست کوتاه ابتدا به معرفی دیابت و انواع آن پرداخته و سپس علائم و کسانی که مستعد ابتلا به دیابت هستند را معرفی می کنیم . 

دیابت چیست؟

دیابت چیست

دیابت یا قند خون بالا یک بیماری پیش رونده است که بر می گردد به عدم تولید انسولین در بدن یا عدم استفاده درست از انسولین موجود در بدن . به عبرت دیگر اگر بدن یک فرد نتواند انیولین مورد نیار برای بدن را تواید کند یا انسولین موجود در بدن را به خوبی استفاده کند به دیابت مبتلا شده است .

حالا انسولین چیست ؟

انسولسن هورمونی است که لوزالمعده زحمت تولید ان را می کشد! و وظیفه گرفتن و انتقال قند مجود در خون به داخل سلول ها را برعهده دارد تا در آنجا به انرژی تبدیل شده و مور استفاده بدن قرار بگیرد .

بیماران دارای قند خون بالا یا این هورمون انسولین را در بدن به اندازه کافی ندارند یا به هر دلیلی نمی توانند از انسولین موجود در بدنشان استفاده کنند . همین موضع قند مجود در خون را بالا برده و پس از مدتی می تواند بدن را دچار عوارض خطرناکی کند .

نکته عجیب اما واقعی دیابت .

آمار افراد مبتلا به دیابت در ایران حدود ... میلیون نفر است . اما نکته عجیب این است که نیمی از این جمعیت نسبتا زیاد از بیماری خود آگاه نیستند و این موضوع خیلی می تواند برایشان گران تمام شود .

چون به یکباره با عوارض ناشی از بیماری خود مواجه می شوند که کنترل آن تا حدودی سخت می شود .

دو نوع دیابت داریم

دیابت نوع 1

بیماری که حالا دیگر برخی آن را وابسته انسولین می شناسند . اصلی ترین دلیل به وجود آمدن این بیماری که بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است دلایل محیطی و ژنتیکی است که شناسایی قطعی ای از این  دلایل هنوز صورت نگرفته است .

دیابت نوع 2

بیماری ای که در بزرگسالان بیشتر شایع است و مقاومت سلول های بدن در برابر انسولین دلیل آن است . شاید دلیل اینکه به آن غیر وابسته به انسولین نیز گفته می شود همین است .

این نوع بیماری شایع ترین نوع دیابت در جهان است . با اینکه اشاره شد در بزرگسالان بیشتر شایع است اما به دلایل مختلف مانند اضافه وزن و تغذیه نامناسب و عدم فعالیت و تحرک لازم در در بین جوانان و نوجوانان هم در حال گسترش است .

دیابت بارداری

دیابت بارداری

نوع دیگری از دیابت نیز هست که در قشر خاصی فقط زنان شیوع پیدا می کند که به آن دیابت بارداری می گویند . در این نوع از دیابت زن باردار اولین بار است که این بیماری را تجربه می کند . گرچه دیابت برای این زنان مقطعی و موقتی است و پس بارداری بهبود می یابند اما باید توجه داشته که این زنان مستعد دیابت نوع 2 در آیند هستند .

قبل از دیابت چه اتفاقی می افتد : پیش دیابت چیست ؟

اگر قند خون یک فرد از حالت طبیعی بالاتر اما نه به اندازه ای که بشود گفت دچار بیماری دیابت شده است به آن پیش دیابت گفته می شود . با اینکه پیش دیابت بسیار شایع است اما می توان با استفاده از راه هایی آن را برگرداند .

راه های پیشگیری از پیش روی پیش دیابت

  1. کنترل استرس

یکی از عوارض و مضرات ناشی از استرس تاثیرگذاری بر قند خون و ابتلا به دیابت است که با کنترل آن در مرحله پیش دیابت می توانیم این را عاضه را تا حد زیادی کاهش دهیم .

  1. تغذیه مناسب

برای درمان بسیاری از بیماری ها تغذیه مناسب می تواند راه گشا باشد . و یکی از همین موارد پیش دیابت است که می توان با تغذیه مناسب از پیش روی آن جلوگیری کرد .

  1. کنترل وزن

کاهش وزن حتی مقدار کم هم می تواند تلثیر قابل توجهی در برگشت پیش  دیابت داشته باشد

  1. ورزش کردن

ورزش کردن حتی یک پیاده روی نیم ساعته روزانه می تواند در پایین آمدن قند خون تاثیر بسیار قابل توجهی داشته باشد .

عائم ابتلا به دیابت :

متاسفانه تشخیص دیابت از روی علائم به راحتی امکان پذیر نیست اما در صورت مشاهده علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید .

  1. نیاز بیشتر بدن به آب و تشنگی بیش از حد

  2. زیاده روی در خوردن غذا
  3. عدم خوب شدن زخم و عفونت ها روی بدن
  4. به وجود آمدن مشکلات بینایی
  5. نیاز مستمر به ادرار کردن
  6. کاهش وزن بیشتر از حالت طبیعی

اگر علائم بالا در خود مشاهد کردید حتما به پزشک مراجعه کنید حتی اگر این علائم مشاهده نشد اما در هر سنی دچار اضافه زن هستیم هم باید به پزشک مراجعه کرده و از نظر ابتلا به دیابت معاینه شویم .

البته برخی علائم دیگر وجود دارند که نشان می دهند فرد مستعد دیابت است . پس اگر شما هم شامل این علائم می شوید باید به پزشک مراجعه کنید .

  1. ابتلا به چاقی شدید که می تواند همراه با مقاومت در برابر انسولین باشد .
  2. سابقه دیابت در بستگان درجه 1
  3. افرادی که به هر دلیلی مانند شغل و ... کم تحرک هستند
  4. افراد مبتلا به فشار خون بالا که به این تحت درمان هستند .
  5. سابقه دیابت بارداری یا تولد نوزاد با وزن بالا
  6. سابقه بیماری های قلبی عروقی
  7. افراد مبتلا به چربی خون بالا
  8. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  9. وجود هموگلوبین A1C مساوی یا بیشتر از %5.7 یا اختلال تحمل گلوکز در آزمایش خون یا اختلال گلوکز ناشتا در آزمایش‌های قبلی

همه این علائم بسیار مهم هستند و در صورت شمول 1 یا بیشتر از در یک فرد این فرد باید برای معاینه به پزشک مراجعه کند .

این علائم را به علائم خطر در دیابت می شناسند .

برخی از غذاهایی که باعث بالا رفتن قند خون می شوند .

برخی مواد غذایی که باعث بالا رفتن قند خون و ابتلا به دیابت می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

چربی ها و انوع شیرینی جات ، نوشابه های گازدار ، سیب زمینی سرخ شده .انواع پاستیل ، لبنیات پر چرب ، میوه های کنسرو شده همراه با شکر ، سبزیجات به صورت کنسروی همراه با نمک زیاد و ...

عوارض دیابت :

عوارض دیابت در صورت عدم توجه عوارض سختی خواهد بود . از جمله:

1. بیماری های کلیوی که می توان گفت شایع ترین موضوع در میان این عوارض ناشی از قند خون است . 

2. مشکلات بینایی 

3. مشکلات قلبی و عروقی

4. بیماری اعصاب محیطی که منجر به ایجاد زخم در بافت های شده و از این طریق به قطع عضو منجر می شود . 

کلام آخر:

اگر دیرهنگام متوجه بیماری دیابت شویم عوارض سختی گریبان ما را خواهد گرفت . در آن هنگان حتی معجزه ای برای کاهش قند خون نیز شاید نتواند ما را از این عوارض نجات دهد . بیماری های کلیوی ، مشکلات بینایی ، قطع عضو و حتی در برخی موارد مرگ . البته که این موارد با توجه و پیشگیری به موقع می تواند بسیار کاهش یابد .

توجه به سلامتی بدن و به ویژه قند خون امروزه بیش از هر زمانی باید به آن پرداخته شود چرا که تغذیه امروز تغذیه مناسبی برای سلامتی نیست و می تواند شعله ور شدن آتش این بیماری ها دامن بیشتری بزند .