ترک پاشنه پا چگونه به وجود می آید ؟ آیا راهی برای درمان سریع آن وجود دارد ؟ چه روش هایی برای درمان ترک پاشنه پا وجود دارد ؟ پاسخ به ایرن سئوالات را در این نوشته خواهید دانست . 

ما در این نوشته ابتدا علت به جود آمدن ترک پاشنه پا را مورد بررسی قرار داده و سپس 5 روش برای درمان این عارضه را با یکدیگر خواهیم دید .

 

 درمان ترک پاشنه پا

ترک پاشنه پا ، عارضه ای گاه دردناک 

گاهی اوقات دردهای ریزی در اطراف پاشنه پا احساس می کنید . این ریزدردها مشکل ساز نیستند تا زمانی که به آن ها کم توجهی کنید . چرا که در اثر کم توجهی به ترک های عمیق پوستی در پاشنه پا تبدیل می شوند که می تواند شما را در راه رفتن دچار مشکل کند . 

این عارضه برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند و گاه به دنبال معجزه ای برای کاهش قند خون هستند می تواند دچار عفونت شود . پس افرادی که دارای قند خون بالا هستند باید حواسشان به پاشنه پاهایشان باشد . 

 

علت به وجود آمدن ترک پاشنه پا 

ترک پاشنه پا عارضه ای است که از ترکیب خشکی و عدم رطوبت پاها و فشار موقع راه رفتن ایجاد می شود . پس دلیل کلی به وجود آمدن ترک پاشنه پا خشکی حاصل از عدم رطوبت رسانی به پوست پا است . اما چه دلایلی باعث خشکی و در نهایت ایجاد ترک پاشنه پا می شوند ؟

ما در اینجا چند دلیل برای آن ذکر می کنیم :

 

1. ژنتیک

گاهی اوقات ژمتیک دلیل خوبی برای ایجاد ترک پاشنه پا است و باعث ایجاد این عارضه می شود . 

2. استفاده از برخی صابون های نامناسب 

گاهی برخی صابون ها هستند که باعث خشکی پوست می شوند و از این طریق وقتی پوست پاشنه پا را خشک می کنند منجر به ترک پاشنه پا خواهند شد . همیشه در انتخاب صابون های مصرفیب دقت کنید . 

3. فشار بیش از حد به پاها

ایستادن بیش از حد و فشار به پاها در محل کار یا هر جایی می تواند زمینه ساز ایجاد ترک پاشنه پا شود .

4. عدم استفاده از کرم مناسب جهت مرطوب کردن پاها 

استفاده از کرم مناسب جهت مرطوب کردن پاها یکی از روش های معمول برای رطوبت رسانی به پاشنه پا است . برای اینکه پاشنه پاها را مرطوب نگه دارید سعی کنید از مرطوب کننده ها  کرم های مناسب استفاده کنید . استفاده از برخی کرم های غیر استاندارد علاوه بر اینکه رطوبت رسانی دقیق به پوست را به درستی انجام نمی دهد در برخی موارد گاه پوست را دچار عوارض هم می کند . 

5. استفاده از آب خیلی داغ برای شستن پاها به مدت طولانی 

برای شستن پاها هیچ گاه به صورت مکرر از آب داغ استفاده نکنید . دوش گرفتن های طولانی مدت با آب داغ را کمتر کنید تا دچار ترک پاشنه پا نشوید . چرا که این موضوع می تواند چربی روی پوست را از بین برده ، باعث خشکی پا و در نتیجه ترک پاشنه پاشود . 

 

ترک پاشنه پا

 

راه های درمان ترک پاشنه پا 

ما در اینجا 5 روش را با شنا در میان می گذاریم که به وسیله آنها می توانید به راحتی ترک پاشنه پا را درمان کنید . 

 

1. وازلین بهداشتی و شیوه ی استفاده خاص

همه شماها وازلین بهداشتی را می شناسید و گه گاه از آن نیز استفاده کرده اید . این بار شیوه استفاده کمی متفاوت است . 

شما ترک پاهیتان را به وازلین به خوبی آغشته می کنید و سپس بایک تکه پلاستیک تمیز روی آن را می بندید و جوراب پایتان می کنید . همین . به همین راحتی !

شما چند روز که این کار را انجام دهید می توانید در حمام پاهایتان را به آرامی سنگ پا بکشید و آثار ان را به عینه ببینید . این کار را اگه شب ها هم بتوانید قبل از خواب انجام دهید خوب است . چرا که عدم فشار به پاها می تواند تاثیر گذاری ان را چند برابر کند . 

2. استفاده از روغن نباتی . شیوه ای بسیار ساده 

روغن های گیاهی خاصیت های نرم کنندگی و ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند . از همین رو این ویژگی ها می توانند درمان کننده ترک پاشنه پا باشند . 

طریقه استفاده از این روش برای درمان ترک پاشنه پا بدین گونه است که ابتدا باید پاها را به خوبی شست و شو داده و تمیز کنید . سپس یک لایه از روغن نباتی را روی آن بپوشانید . سپس یک جراب ضخیم روی آن بپوشید و مدت یک شب را به همین گونه بگذرانید صبح می توانید پاهای خود را بشویید . 

3. عسل ، یک درمانگر خوب برای درمان ترک پاشنه پا

عسل با خواص بسیار مفیدی که دارد می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی در نقش یک درمانگر برای درمان ترک پاشنه پا استفاده شود . 

شیوه مصرف آن نیز به این گونه است که یک فنجان عسل را در حدود 3 لیتر آب گرم مخلوط کرده و پاهای خود را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید . این محلول آب و عسل می تواند درمانگر خوبی برای ترک پاشنه پا باشد . 

4. روغن نارگیل 

استفاده از روغن های گیاهی در بسیاری از موارد کمک کننده عوارض و امراض هستند . مثلا هیچ وقت نمی شود از خواص روغن سیاهدانه برای دردهای عضلانی چشم پوشی کرد .

روغن نارگیل نیز پوست خشک را مرطوب می کند و سلول های مرده پوست را از پوست جدا می کند و باعث لطیف و سرزنده ماندن پوست می شود . همین ویژگی کافیست تا این روغن بسیار مفید در ردیف درمانگرها برای دیمان ترک پاشنه پا قرار بگیرد . 

نحوه استفاده از ورغن نارگیل برا ی درمان ترک پاشنه پا به این صورت است که به مقدار مورد نیاز روغن نارگیل به پاهای خود بمالید و بلافاصله جوراب ضخیم به پا کنید و شب را اینگونه بخوابید . 

از روغن نارگیل برای درمان میخچه کف پا نیز استفاده می شود 

5. جوش شیرین در نقش یک لایه بردار 

بله ! شاید به دور از تصور باشد ولی جوش شیرین یک لایه بردار پوست محسوب می شود می تواند به از بین رفتن سلول های پوست کمک کند . 

طریقه استفاده از از ایلایه بردار خانگی به این گونه است که مقداری جوش شیری را به حدود 4 لیتر آب را اضافه کرده و پاهای خود را به مدت 15 دقیقه در ان قرار دهید . سپس به آرامی پاها را با سنگ پا ان را لایه برداری تمیز کنید . 

کلام آخر :

همانطور که ما در مورد استفاده از ماساژور صورت برای حس زیبایی و اعتماد به نفس گاه کوچکترین شکی نداریم در برخورد با سایر اعضای بدنمان هم باید حساس عمل کنیم تا دچار عوارض ناشی کم توجهی نشویم . 

ترک پاشنه پا در نگاه اول شاید موضوع جدی ای محسوب نشود اما گاهی اوقات دردناک شده و راه رفتن را سخت می کند . این موضوع برای برخی حساس تر است و حتی می تواند به عفونت های زخمی هم تبدیل شود . از جمله برای دیابتی ها این موضوع تا این حدحساس است . ما در این نوشته 5 راهکار برای درمان ترک پاشنه پا به شما نشان دادیم که می توانند راهکارهای موثری باشند .